Resmî Gazete’de yayımlanan kanunla Türkiye, Türk Devletleri Teşkilatı Dijital Ekonomi Ortaklık Anlaşması’nın iç onay sürecini tamamlayan üçüncü ülke oldu. Anlaşmanın yürürlüğe girmesiyle e-ticaret, dijital hizmetler ve veri temelli ekonomik faaliyetlerde ortak kuralların uygulanması hedefleniyor.
Türkiye İç Onay Sürecini Tamamladı
“Türk Devletleri Teşkilatına Üye Devletlerin Hükümetleri Arasında Dijital Ekonomi Ortaklık Anlaşmasının Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun” Resmî Gazete’de yayımlandı. Türkiye, bu adımla Azerbaycan ve Özbekistan’ın ardından anlaşmanın iç onay sürecini tamamlayan üçüncü ülke oldu.
Anlaşmanın yürürlüğe girebilmesi için Kırgızistan ve Kazakistan’ın da kendi iç onay süreçlerini tamamlaması bekleniyor.
Dijital Ticarette Ortak Kurallar Dönemi
Anlaşma kapsamında Türk Devletleri Teşkilatı üyeleri arasında dijital ekonomiye yönelik ortak bir iş birliği zemini oluşturulması amaçlanıyor.
Bu kapsamda;
- E-ticaret süreçlerinin kolaylaştırılması
- Dijital hizmetlerin serbestleşmesinin desteklenmesi
- Sınır ötesi veri temelli ekonomik faaliyetlerin önündeki engellerin azaltılması
- İşletmelerin dijital pazarlara erişiminin kolaylaştırılması
- Teknolojik entegrasyonun güçlendirilmesi
- Bölgesel rekabet gücünün artırılması hedefleniyor.
Anlaşmada Öne Çıkan Başlıklar
Anlaşmada yer alan düzenlemeler arasında şu başlıklar bulunuyor:
- Ödeme ve para transferlerinin kolaylaştırılması
- Kağıtsız ticaret uygulamaları
- Elektronik işlem altyapısının geliştirilmesi
- Lojistik ve hızlı teslimat hizmetleri
- Elektronik faturalandırma
- Elektronik ödeme sistemleri
- Milli tedarikçi veri tabanı
- Elektronik imza uygulamaları
- Ticari elektronik mesajlar
- Çevrimiçi tüketicinin korunması
- Kişisel verilerin korunması
- KOBİ’ler alanında iş birliği
- Mali ve teknolojik alanlarda ortak çalışmalar
- Siber güvenlik ve rekabet politikaları
Anlaşma Bişkek Zirvesi’nde İmzalanmıştı
Söz konusu anlaşma, 6 Kasım 2024 tarihinde Bişkek’te gerçekleştirilen Türk Devletleri Teşkilatı 11. Zirvesi kapsamında imzalanmıştı.